מה זה מגדש טורבו?
מגדש טורבו מגביר ומעצים את תפוקת המנוע באמצעות דחיסת אוויר. הטורבו מגביר ומגדיל את המומנט ואת ההספק של המנוע ובכך מאפשר נצילות טובה יותר שלו.
בניגוד לעבר שבו נעשה שימוש במגדש טורבו בעיקר להגברת ההספק של המנוע, כיום אחת הסיבות העיקריות לשימוש במגדש הטורבו היא לשפר את ביצועי המנוע והקטנת פליטת מזהמים מסוכנים וחיסכון באנרגיה, מה שמהווה תרומה לשמירה על איכות הסביבה.
יעילות מגדש טורבו באה לידי ביטוי בסיבובי מנוע גבוהים ומואצים בעוד לחץ הגזים בסיבובים נמוכים אינו חזק מספיק לדחיסת האוויר. הפתרון הוא ייצור מנועים בעלי טורבו כפול (לסיבובים נמוכים ולסיבובים גבוהים) ייצור לחץ אוויר גבוה על ידי מגדש טורבו מושג באמצעו הגזים השרופים שפולט המנוע דרך מערכת פליטה ובאמצעותם ניתן לסובב טורבינה שמחוברת באמצעות ציר למדחס. סיבוב הטורבינה גורם גם לסיבוב המדחס והאוויר נדחס אל הצילינדרים.
מהירות סיבובי המנוע, הנאמדת במספר סיבובים דקה (סל"ד) משפיעה באופן ישיר על כמות הגזים שנפלטים מהמנוע ועל עליית הלחץ שלהם בצינור הפליטה, המחוללים סיבובים מהירים יותר בטורבינה.
המגדש, שמוכר גם בשם טורבו צ’ארג’ר, הוא פתרון אפקטיבי מאוד – בזכותו אין צורך להצטייד במנוע עם נפח גדול, שמטבעו זולל דלק גם כשהוא פועל בהספק נמוך (כשאנחנו בפקק או משייטים לנו בנינוחות), ובכל זאת, בעת הצורך, לקבל גם מהמנוע הצנוע ובעל המספר הנמוך יחסית של בוכנות את העוצמה הנדרשת להשלמת פעולות שונות כמו האצה. למרות זאת, עד לפני שנים לא רבות ניתן היה למצוא מדגשי טורבו בעיקר בדגמים הספורטיביים או במכוניות יקרות יחסית.
השינוי המשמעותי בתחום הרכב – כאמור יותר ויותר כלי רכב עם מגדש טורבו, כולל דגמי סופרמיני – נובע מעליית המודעות לחשיבות צמצום זיהום האוויר וחיסכון בדלק באופן כללי. במציאות שבה רוב בני האדם מבינים שאי אפשר יותר להתעלם מחומרת הפגיעה בסביבה, ושיש צורך בשינויים משמעותיים, מנוע טורבו הוא יתרון של ממש ובפרט הוא הפך לחלק בלתי נפרד ממרבית הדגמים .של יצרניות הרכב האירופאיות.